Friday, April 12, 2019


Amalan 5S merupakan alat pengurusan persekitaran berkualiti yang dipelopori oleh Jepun dengan penumpuan kepada lima (5) langkah tindakan pelaksanaan yang bermula dengan huruf awalan ‛S yang bermatlamatkan pengurusan amalan kebersihan yang bersistematik. Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke adalah perkataan Jepun yang diringkaskan menjadi 5S. Dalam Bahasa Melayu memberi maksud Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal.
Amalan 5S merupakan teknik yang paling berkesan bagi mewujudkan budaya peningkatan secara berterusan atau dikenali sebagai “Kaizen” dalam Bahasa Jepun. Kaizen adalah cara pembaikan dilakukan secara sedikit demi sedikit tetapi berterusan terutama dalam aktiviti yang berorientasikan manusia dan proses. Bagi menjayakannya, penyertaan dan komitmen yang tinggi diperlukan daripada semua peringkat anggota dalam organisasi.

SEBELUM
SELEPAS
Selamat Sejahtera , Hari ini kami membuat 5s di dalam makmal ICT. Setersnya kami bermula dengan membuat sapu sampah , Membersih dan memeriksa tempat belajar  secara berkala dan menyeluruh supaya tiada habuk atau kekotoran di atas lantai,komputer dan peralatan.
SEBELUM
SELEPAS
Selain itu ,mengulungkan wire supaya tidak melihat terabuk , dengan ini menyusun meja , kerusi , dan sebagainya.keleihan ialah dengan menyusun  barang-barang tersebut boleh diambil semasa diperlukan secara teratur dan sistematik supaya ianya mudah diambil dan dikembalikan ke tempat setelah digunakan

SEBELUM 
SELEPAS 
Setersnya , selepas menyapu sampah , terus dengan mop lantai supaya melihat lebih bersih dan mudah untuk mempelajari  , tidak mengada debu atau sebagainya.
SEBELUM 
SELEPAS
Disamping itu , menyusun kerusi dengan teratur di tempat masing - masing .
                                                       
                                                  
SEBELUM
SELEPAS
Sementara itu , menyusun wire dengan teratur supay melihat kemas dan teratur .
Akhirnya ,kami membersih makmal ICT bersama rakan-rakan.Menjaga kebersihan ialah tanggungjawab kita bersama.Selain itu , menjaga kebersihan untuk pelajar boleh mempelajari dalam suasana yang baik dan boleh memberi tumpuan sepenuhnya. 











No comments:

Post a Comment